Περιγραφή Μαθημάτων
Οικονομική του Περιβάλλοντος
(Επιλογής)
- Κατηγορία: Κατεύθυνση ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Διδάσκων : Καθηγητής Γ. Χάλκος
Περιγραφή
Διάρκεια: 3 ώρες για 13 εβδομάδες [ECTS: 6]
Περίγραμμα του μαθήματος
1. Αλληλεπιδράσεις Περιβάλλοντος, Οικονομίας και Κοινωνίας και ο ρόλος της Αειφόρου Ανάπτυξης.
2. Αιτίες αποτυχίας της αγοράς.
3. Οικονομική Θεωρία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων.
4. Μεθοδολογικό πλαίσιο και ειδικές μέθοδοι οικονομικής αποτίμησης περιβαλλοντικών αγαθών (μέθοδοι κόστους ταξιδιού και ηδονιστικής τιμολόγησης, ανάλυση των μεθόδων υποθετικής αγοράς).
5. Προσδιορισμός άριστου επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος.
6. Αυτόματη επίτευξη άριστης περιβαλλοντικής προστασίας που επιτυγχάνεται μέσω της λειτουργίας της αγοράς (Coasean approach).
7. Παρουσίαση και ανάλυση των οικονομικών εργαλείων της περιβαλλοντικής πολιτικής (φόροι, επιδοτήσεις, εμπορεύσιμες άδειες ρύπανσης). Διοικητικά μέσα περιβαλλοντικής πολιτικής (προδιαγραφές, απαγορεύσεις κ.α.).
8. Σύγκριση διοικητικών και οικονομικών μέσων.
9. Συστήματα Περιβαλλοντικής Πολιτικής και Διαχείρισης (EMAS / ISO 14001) και η εφαρμογή τους στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
10. Οργάνωση ιδιωτικού γραφείου διαχείρισης του περιβάλλοντος, συγγραφή και παρουσίαση περιβαλλοντικής μελέτης.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- Να προσεγγίσει την Οικονομική του Περιβάλλοντος μέσω ενός μεθοδολογικού πλαισίου ανάλυσης ικανού να εφαρμοσθεί σε διάφορα περιβαλλοντικά προβλήματα. Για το σκοπό αυτό προσπαθεί να διαγνώσει τη φυσιολογία των περιβαλλοντικών προβλημάτων και να εξετάσει πως αυτά αλληλεπιδρούν με την οικονομική διαδικασία. Το περιβαλλοντικό πρόβλημα θεωρείται παράγοντας που επιδρά στην κοινωνική ευημερία και σαν τέτοιο αναλύεται. H κατανόηση του ρόλου της επιχείρησης στην δημιουργία περιβαλλοντικών προβλημάτων αποτελεί μία από τις συνιστώσες της ανάλυσης. Το μάθημα θα βοηθήσει τον φοιτητή (φοιτήτρια) να αντιληφθεί την επίδραση της παραγωγής και της κατανάλωσης στο περιβάλλον και να είναι ικανός (-ή) να προτείνει λύσεις. Το πρώτο μέρος του μαθήματος είναι θεωρητικό (διαλέξεις 1-7), ενώ το δεύτερο μέρος είναι περισσότερο εμπειρικό και θα υπάρξουν παρουσιάσεις και συζητήσεις πάνω στα σημαντικότερα περιβαλλοντικά προβλήματα.